3.7 C
Bratislava
utorok, 29 novembra, 2022

ALPINE A110 R: TOTO AUTO ZABUDLO, ŽE JE ROK 2022. JE PROSTE ÚŽASNÉ

Žiadne elektromotory, žiadne batérie. Len dostatočný výkon, nízka hmotnosť a špičková aerodynamika. Tento vymierajúci recept stojí za „labuťou piesňou“ Alpine A110. Má prívlastok R a k dokonalosti jej chýba vari už len manuál.

Elektrifikácia dokázala zvýšiť výkon športových áut a zlepšiť ich akceleráciu na doteraz nevídanú úroveň. Daňou je ale extrémna nadváha prekážajúca na kľukatých tratiach. O to vzácnejšia je nová verzia francúzskeho kupé Alpine A110 s prívlastkom R. Drží sa totiž overenej receptúry, známej od čias Colina Chapmana – nízkej hmotnosti a dokonalej aerodynamiky. Jednoducho, Francúzi klasické stvorili kupé snov, v ktorom by ste márne hľadali elektromotor či batérie. Je ale jedným z posledných, pretože ako vieme aj automobilku z Dieppe čaká elektrifikácia. Na vývoji nové elektromobilu už spolupracuje s Lotusom. A110 R tak môžeme považovať za „labutiu pieseň“ Alpine, či za akúsi bodku za fosílnou érou. A je naozaj nádherná.

Ťažko by ste dnes asi hľadali sériové kupé s motorom v strede, zadným náhonom a hmotnosťou len neskutočných 1 082 kg. Za takýchto okolností nepotrebujete monumentálny 8-valec ani 6-valec. Stačí malý preplňovaný 4-valec a auto vyráža vpred. Presne taká je Alpine A110 R. Ako ale znížiť hmotnosť auta, ktoré je aj v súčasných verziách S či GT vyrobené takmer celé z hliníka. Jednoducho – nasadením ešte ľahšieho karbónu. Z toho je vyrobená celkom nová predná kapota, ľahšia o 2,9 kg. Karbónové sú aj prahy, strecha či predný splitter a zadné krídlo. Monokokové sedadlá Sabelt so 6-bodovými pásmi zredukovali váhu o ďalších päť kilogramov.

No a úplnou raritou sú karbónové kolesá, šetriace 12 kilogramov hmotnosti, navyše na strane neodpružených hmôt. Celkovo má tak A110 R o 34 kg menej ako doteraz najľahšia verzia S. Ďalšou ingredienciou je aerodynamika. Tá využila skúsenosti Renaultu z kolotoča F1. To znamená skĺbenie optimálneho prítlaku s nízkym odporom vzduchu. Predný splitter pridáva ďalších 14 a zadné krídlo umiestnené na labutích krkoch až 29 kg prítlaku. Na druhej strane uľahčujú otvory na kapote, rozšírené prahy a dlhší zadný difúzor ľahšie prúdenie vzduchu pod vozidlom. Turbulencie v oblasti 18-palcových kolies zas redukuje dizajn diskov. Z tohto dôvodu majú odlišný tvar na prednej a zadnej náprave.

Treťou prísadou do receptúry je ľahučký, no zato výkonný 4-valec 1,8 Turbo. Ponúka 221 kW (300 k) pri 6 300 otáčkach za minútu a krútiaci moment 340 Nm pri 2 400 otáčkach. Táto nádielka putuje cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku z zadným kolesám. Aj vďaka funkcii Lauch Control tak A110 R šprintuje na stovku za 3,9 sekundy, čo je o tri desatinky lepší výsledok v porovnaní s doteraz najrýchlejšou A110 S. A kilometer s pevným štartom zvláda za 21,9 sekundy. Jednoducho, výkonová hmotnosť len 3,6 kg/k robí priam zázraky.

Lenže A110 R je rýchle nielen v priamke. Agilitu v zákrutách zlepšuje o 10 mm znížený podvozok. Nastaviteľné tlmiče s dvadsiatimi stupňami, však umožňujú priblížiť A110 R manuálne ešte o ďalších 10 mm bližšie k asfaltu. A potom sú tu o 10 % tuhšie pružiny a tuhšie stabilizátory – vpredu o 10 a vzadu až o 25 %. Na ceste držia novinku priam okruhové pneumatiky semi-slick Michelin Pilot Sport Cup 2 s profilom 215/40 R18 na predných a 245/40 R18 na zadných kolesách. Tie prinášajú A110 R špičkovú priľnavosť. Karbónové disky ukrývajú kompozitné brzdy Brembo s kotúčmi s priemerom 320 mm. O ich chladenie, zlepšené o 20 %, sa starajú zväčšené kanály na prívod vzduchu.

Emócie za volantom podporujú jazdné režimy Sport a Track. Prvý z nich zostrí reakcie motora a prevodovky s viacnásobným podraďovaním. Druhý povolí opraty stabilizačného systému ESC, takže jazdec má svoj stroj vo vlastných rukách a môže sa oddávať pretáčavým výjazdom zo zákrut. Tomu všetkému robí kulisu akustika špecificky vyladeného výfuku s dodatočným vstrekovaním a dvojitou stenou. Do kabíny preniká tento koncert cez tenšiu hliníkovú priehradku bez zvukovej izolácie a tiež vďaka rezonátaru na strane sania. Napriek vyslovene dynamickému zameraniu sľubuje Alpine ekonomickú jazdu. V porovnaní s konkurenciou má mať A110 R až o tretinu nižšiu spotrebu paliva a rovnako nižšie emisie.

Verzia R je jasne rozpoznateľná navonok nielen vďaka spomínaným aerodynamickým úpravám a karbónovým kolesám, ale aj vďaka nepriehľadnej zadnej časti. Okno totiž nahradil karbónový kryt s malou plutvou a centrálnym brzdovým svetlom. Špeciálne pre A110 R namiešalo Alpine matný modrý odtieň laku Racing Matte Blue, inšpirovaný farbou monopostu F1 A522. Nechýba ani plaketa R. Interiér zušľachťuje čalúnenie z mikrovlákna, ktoré nájdeme nielen na sedadlách ale aj na výplniach dverí. Spoločnosť mu robí šedý semišový volant a palubná doska. Vnútorné kľučky dverí nahradili červené remienky. Špecifický infotainment ponúka telemetrické dáta v reálnom čase a vyhodnocuje vaše jazdné výkony.

Objednávky na A110 R otvorí Alpine ešte tento mesiac. Bude to pravdepodobne jedna z posledných príležitostí, ako si dopriať rýdzo športové kupé klasickej koncepcie. Trúfali by sme si dokonca povedať, že môže ísť o dobrú investíciu, ktorej hodnota bude časom len a len rásť. Žiadna nová Alpine A110 so spaľovacím motorom už totiž nevznikne. Skupina Renault reinkarnoval túto značku naozaj v poslednej chvíli. Ak by sa meškajúci projekt kvôli rozkmotreniu s Caterhamom ešte viac omeškal, asi by nad ním Renault zlomil palicu.

Zdroj: https://auto.pravda.sk/novinky/clanok/643307-alpine-a110-r-toto-auto-zabudlo-ze-je-rok-2022-je-proste-uzasne/

Related Articles

PREČO A KEDY POUŽÍVAŤ PRÍRODNÉ OLEJE A VOSKY NA DREVO?

Podčiarkujú prirodzený vzhľad a vlastnosti dreva, chránia pred nástrahami počasia, ako aj pred špinou. Vosk a olej na drevo sú prírodnou alternatívou na...

AKÉ SÚ VÝHODY DREVENEJ PERGOLY?

S pribúdajúcimi slnečnými lúčmi je priam hriech sedieť vnútri. Pergola s posedením v záhrade môže byť tou oázou pokoja, ktorú práve potrebujete....

OBYČAJNÁ LACNÁ ZELENINA, A PRITOM TAKÁ PROSPEŠNÁ! ZNEŠKODŇUJE BAKTÉRIE A VÍRUSY, PROSPIEVA SRDCU, PÔSOBÍ PROTI STARNUTIU, PRIPRAVÍ TELO NA TEHOTENSTVO

Pokiaľ ste prišli na chuť červenej repe a zaradili ste ju do svojho jedálnička, urobili ste dobre. Červená repa alebo cvikla je...

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
20,300OdberateliaZdielať
- Advertisement -

Najnovšie články

PREČO A KEDY POUŽÍVAŤ PRÍRODNÉ OLEJE A VOSKY NA DREVO?

Podčiarkujú prirodzený vzhľad a vlastnosti dreva, chránia pred nástrahami počasia, ako aj pred špinou. Vosk a olej na drevo sú prírodnou alternatívou na...

AKÉ SÚ VÝHODY DREVENEJ PERGOLY?

S pribúdajúcimi slnečnými lúčmi je priam hriech sedieť vnútri. Pergola s posedením v záhrade môže byť tou oázou pokoja, ktorú práve potrebujete....

OBYČAJNÁ LACNÁ ZELENINA, A PRITOM TAKÁ PROSPEŠNÁ! ZNEŠKODŇUJE BAKTÉRIE A VÍRUSY, PROSPIEVA SRDCU, PÔSOBÍ PROTI STARNUTIU, PRIPRAVÍ TELO NA TEHOTENSTVO

Pokiaľ ste prišli na chuť červenej repe a zaradili ste ju do svojho jedálnička, urobili ste dobre. Červená repa alebo cvikla je...

PROFESIE, Z KTORÝCH VÁS MÔŽU ROZBOLIEŤ ZUBY. TIPNITE SI, KTORÉ SÚ TO

Akútnu bolesť zubov a tváre môže vyvolať zmena atmosférického tlaku. Tento jav sa nazýva barodontalgia. Trpia ňou hlavne potápači, piloti, vysokohorskí horolezci,...

V OBĽÚBENÝCH REŤAZCOCH SI UŽ ŽIVÚ RYBU NA VIANOCE NEKÚPIŠ

Ochranári zvierat tento rok dostanú pod stromček vytúžený darček. Predaj živých kaprov sa totiž na Slovensku postupne presúva do úzadia. Od praktiky,...