13.5 C
Bratislava
nedeľa, 25 septembra, 2022

ALŽBETA II. BOLA NÁRUŽIVOU ŠOFÉRKOU. VIAC AKO 70 ROKOV VŠAK JAZDILA BEZ DOKLADOV!

Zosnulá britská panovníčka bola jedinou britkou, ktorá mohla šoférovať bez vodičského oprávnenia. A užívala si to naplno. Jej vkus bol jasne britský. V garáži kráľovskej rodiny sa počas siedmich dekád vystriedalo množstvo Daimlerov, Land Roverov, Jaguarov, Aston Martinov a tiež štátnických limuzín Rolls-Royce a Bentley. Niektoré z nich nepotrebovali ani poznávaciu značku.

Na korunováciu ju síce v roku 1953 viezli kočom, ale už vtedy bola mladá Alžbeta II. náruživou motoristkou. Na tróne panovala neuveriteľných sedem dekád. A tak ako sa menilo britské impérium a aj celý svet, tak sa menili aj autá v službách „koruny“. Mali však jedno spoločné – boli vždy britské. Alžbeta však nepatrila k tým, ktorí by sa nechali len vyvážať profesionálnymi šoférmi. K volantu sa dostala už ako 18-ročná, keď počas druhej svetovej vojny dobrovoľne narukovala do armády. Pridelili ju k dopravno-výcvikovému stredisku, kde absolvovala šoférsky kurz a dokonca sa podrobne zoznámila s technikou a údržbou áut. Jazdila na rôznych dodávkach, sanitkách či dokonca nákladných autách. Vodičský preukaz si ale v civile nikdy neurobila, pretože tento doklad kráľovná nepotrebuje.

Od Daimleru k Rolls-Royce

Asi by ste to na Alžbetu nepovedali, ale sama si dokázala na autách aj čo-to opraviť alebo vymeniť koleso s defektom. Keď usadla len 25 ročná na trón, zdedila flotilu kráľovských áut od svojho otca. Išlo o dva Daimlere DE 36 vo verzii landaulet. To už ale spolu s vojvodom z Edinburgu vlastnili Daimler DE 27, ktorý dostali ako dar od RAF a tiež Rolls-Royce Phantom IV, ktorý padol princovi Filipovi do oka počas návštevy novej továrne automobilky Rolls-Royce v Crewe. Išlo o tmavozelenú limuzínu s karosériou Mulliner. Práve toto auto sa stalo v roku 1950 prvým kráľovským „kočiarom“ Alžbety. Museli ho ale prelakovať do typickej gaštanovej farby nazývanej aj „kráľovská bordó“. Auto nemalo poznávaciu značku, pretože podľa britských zákonov ich štátnická limuzína nepotrebuje.

Phantom IV odštartoval éru Rolls-Royceov v službách koruny a ukončil éru Daimlerov. I keď ešte zopár rokov plnili funkciu štátnych vozidiel, nie však v pozícii „jednotky“. V rovnakom čase dostala Alžbeta aj dva Lanchestere, ako sekundárne vozidlá. Rodina Rollsov sa neskôr rozrástla o landaulet, ktorý umožňoval kráľovnej zdraviť počas prehliadok svojich poddaných. Tento Phantom IV mal odnímateľnú značku. Používal ju len vtedy, keď limuzína neplnila štátnické úlohy. V šesťdesiatych rokoch sa úlohy zhostili nové Phantomi V so zadnou časťou kabíny vyrobenou z plexiskla. Boli to totiž prvé kráľovské autá s klimatizáciou a posilňovačom riadenia. Ten ale kráľovná nepotrebovala, pretože v štátnických limuzínach ju vozili kráľovskí šoféri, na ktorých dohliadal hlavný šofér.

Zdroj: https://gomechanic.in/blog/queen-elizabeth-iis-precious-car-collection/

Miláčik Defender

Kráľovské autá s kráľovnou cestovali aj na zahraničné návštevy. S Phantomom V bola v roku 1961 v Taliansku a v Austrálii a v roku 1963 na Fidži. V roku 1978 pribudol v kolekcii nový Phantom VI so zvýšenou strechou, ktorý jej slúžil ako číslo jeden až do roku 2002. Tiež bol darom. Modely Rolls-Royyce vládli kráľovskej garáži až do konca tisícročia. Okrem štátnických áut však Alžbeta používa aj iné. Jej miláčikom bol nepochybne Land Rover z roku 1953. Áno hovoríme o pôvodnom off-roade, ktorý neskôr získal prívlastok Defender. Mal upravenú plošinu a keď slúžil na prevoz kráľovnej počas jej turné, nepoužíval poznávaciu značku. Land Rover sa v službách kráľovského dvora osvedčili až tak, že Alžbeta II. niektoré z nich osobne používala na poľovačkách alebo na svojich panstvách. Údajne ich vlastnila až 30. Posledný z nich, Defeder 110 s naftovým motorom, pochádzal z roku 2002.

K slovu sa dostali aj luxusné Range Roveri. Jeden z nich mal na kapote maskot labradora s uloveným bažantom. Oveľa známejší je ale predĺžený Range Rover LWB Landaulet s odnímateľnou zadnou strechou z roku 2015. A bolo tu aj veľa ďalších áut. Napríklad Austin Princess či niekoľko Daimlerov v úlohe sekundárnych vozidiel, ktoré zväčša využívali mladší členovia kráľovskej rodiny. Ešte v deväťdesiatch rokoch. Skutočný zlom nastal na prelome milénia. Vtedajší vlastník Rolls-Royce, ktorým bola spoločnosť Vickers, predal automobilku v roku 1999 koncernu VW. Ukázalo sa však, že opcia nezahŕňa práva na názov Rolls-Royce. Ten neskôr získalo BMW. Volkswagenu však ostal Bentley a pôvodný závod v Crewe. Naopak, BMW muselo postaviť celkom novú fabriku a založiť novú spoločnosť na výrobu áut. A to už kráľovná nepovažovala za dostatočne britské.

Bentley porazil Rolls-Royce

Následne sa priklonila na stranu Bentleya. Odvtedy neprijala od Rolls-Royce žiaden nový model. V roku 2002 jej konzorcium britských automobilových výrobcov darovalo dnes už známy Bentley State Limousine, vyvinutý výlučne pre potreby kráľovnej. A to pri príležitosti 50 rokov na tróne. Jeho cena sa odhadovala na 11 miliónov eur, čím sa stal druhým najdrahším autom planéty. Založený bol na platforme Arnage so 6,75 litrovým preplňovaným 8-valcom s výkonom 300 kW, ale tradične bordová karoséria bola celkom nová. Až o 250 mm vyššia, aby sa kráľovnej dobre nastupovalo. Druhé identické vozidlo bolo zakúpené britským dvorom. Tieto autá už boli pancierované, podobne ako Cadillac amerického prezidenta. Boli tiež vzduchotesné a vybavené pneumatikami, ktoré umožňovali jazdu s defektom. Odkladacie priestory navrhli s ohľadom na veľkosť obľúbených kabeliek jej veličenstva.

Kráľovský Bentley ostal však verný predošlej tradícii. Nielen čierno-bordovým lakom, ale aj použitým materiálom na čalúnenie sedadiel. Kráľovná totiž nemal rada kožu. Zadná lavica bola potiahnutá textíliou z jahňacej vlny od spoločnosti Hield Brothers. Tieto limuzíny slúžili panovníčke až do jej smrti. Zabudnúť nesmieme ani niektoré novšie autá, ktoré by ste si s Alžbetou asi nespájali. Napríklad Jaguar X-Type Estate, teda malé kombi, pochádzajúce ešte z čias, keď Jaguar patril Fordu. Kráľovná ho používala priamo vo Winsorskom parku. Je totiž jedinou osobou, ktorá má privilégium jazdiť v týchto priestoroch. Dokonca aj po tráve. Slávny je tiež tmavozelený Daimler Majestic, ktorý slúžil Alžbete na súkromné účely v rokoch 2001 až 2004, ale aj staručký Vauxhall Cresta, s ktorým v šesťdesiatych rokoch absolvovala výlety so svojimi deťmi.

Volantu ostala Alžbeta II. verná takmer do konca svojho života. Naposledy ju zachytili fotografi ako šoféruje svoj zelený Jaguar, keď mala takmer 90 rokov! Je to úctyhodný výkon, najmä ak zvážime, že kráľovná jazdila viac ako sedem desaťročí bez dokladov. Ostatní členovia kráľovskej rodiny toto privilégium nemali a museli zložiť vodičské skúšky, presne tak ako ostatní „poddaní“.

Zdroj: https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/639931-alzbeta-ii-bola-naruzivou-soferkou-viac-ako-70-rokov-vsak-jazdila-bez-dokladov/?utm_source=pravda&utm_medium=box-sidebar-links&utm_campaign=mostread

Zdroj: YouTube

Related Articles

SOĽ: DOBRÝ SLUHA, ALE ZLÝ PÁN. NAJMÄ, AK IDE O SENIOROV. PREČO?

Soľ k životu potrebujeme, ak jej je ale veľa, škodí. Ak jej konzumujeme priveľa, zvyšuje krvný tlak, riziko srdcovo-cievnych ochorení, ale zaťažuje...

OSEM NEREÁLNYCH OČAKÁVANÍ, KTORÉ NÁM NIČIA ŽIVOT. ZBAVTE SA ICH A BUDETE ÚSPEŠNEJŠÍ

Naše očakávania určujú našu realitu, viac než čokoľvek iné v živote. Ak neveríte, že uspejete, neuspejete. Výskum Štátnej univerzity...

KEĎ NÁVRAT DO PRACOVNÉHO REŽIMU BOLÍ: 10 TIPOV, AKO ZVLÁDNUŤ NABITÚ JESEŇ

Je čas si priznať, že po lete a dovolenkách obvykle nie sme ani oddýchnutejší ani nabití novou energiou. Naopak, cez prázdniny sme...

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
20,100OdberateliaZdielať
- Advertisement -

Najnovšie články

SOĽ: DOBRÝ SLUHA, ALE ZLÝ PÁN. NAJMÄ, AK IDE O SENIOROV. PREČO?

Soľ k životu potrebujeme, ak jej je ale veľa, škodí. Ak jej konzumujeme priveľa, zvyšuje krvný tlak, riziko srdcovo-cievnych ochorení, ale zaťažuje...

OSEM NEREÁLNYCH OČAKÁVANÍ, KTORÉ NÁM NIČIA ŽIVOT. ZBAVTE SA ICH A BUDETE ÚSPEŠNEJŠÍ

Naše očakávania určujú našu realitu, viac než čokoľvek iné v živote. Ak neveríte, že uspejete, neuspejete. Výskum Štátnej univerzity...

KEĎ NÁVRAT DO PRACOVNÉHO REŽIMU BOLÍ: 10 TIPOV, AKO ZVLÁDNUŤ NABITÚ JESEŇ

Je čas si priznať, že po lete a dovolenkách obvykle nie sme ani oddýchnutejší ani nabití novou energiou. Naopak, cez prázdniny sme...

AKO KÚRIŤ LACNO A ZDRAVO: KRB, KRBOVÁ VLOŽKA ALEBO KRBOVÉ KACHLE? A JE LEPŠIE DREVO, BRIKETY, PELETY ALEBO UHLIE?

Krby či kachle sú jedným zo spôsobov, ako v byte, dome alebo na chalupe zabezpečiť teplo. Ešte donedávna boli len doplnkovým spôsobom...

KONIEC VEĽKÉHO PRÍBEHU. CHÁRA SA LÚČI S KARIÉROU

Po 24 sezónach a 1880 zápasoch. Ako najstarší a v mnohých smeroch aj najvyšší. Zdeno Chára sa rozhodol, že ukončí kariéru.