24.2 C
Bratislava
sobota, 22 júna, 2024
spot_img

APPLE PREDSTAVIL ‘LYŽIARSKE OKULIARE’ NA VIRTUÁLNU REALITU. ICH CENA VÁM VYRAZÍ DYCH

Okuliare na virtuálnu realitu Apple Vision Pro prichhádzajú neskoro, no Apple verí, že majú potenciál zmeniť svet. Zodpovedá tomu aj ich cena.

Pamätáte sa ešte na futuristické okuliare Google Lens? Pred viac než xx rokmi vyvolali doslova ošiaľ. Okuliare s miniatúrnym displejom, ktorý v tesnej blízkosti oka zobrazuje rôzne informácie, vrátane navigácie či správ. Google s nimi naznačil, kam by sa mohla uberať budúcnosť rozšírenej reality. Napriek náramným snahám sa nič nestalo a Google napokon svoj experiment skončil neúspechom. Podľa vlastných slov predbehol dobu. Apple si myslí, že tá doba práve nastala a po vyše desiatich rokoch predstavil úplne nové zariadenie, ktorému prikladá rovnaký význam ako tabletu iPad či hodinkám Watch.

Okuliare Apple Vision Pro majú našliapnuté na to, aby sa stali ďalším revolučným produktom. Revolučným však len z pohľadu Apple. Analytici majú pri pohľade na zariadenie s rekordne vysokou cenou skôr zmiešané pocity a slovo „revolúcia“ preto zámerne neskloňujú, nech už je novinka nabitá technológiami akokoľvek. Faktom však je, že Apple pri okuliaroch Vision na ničom nešetril. Použil technológie, z ktorých mnohé si zaslúžia prívlastok futuristické a v súčasnosti nemajú ani využitie. Aj to dokazuje, že Apple na rozdiel od iných výrobcov myslí skôr na budúcnosť, než na dostupnosť.

Cena nie je rozhodujúca. Zaujať majú funkcie a potenciál

Apple sa vydal inou cestou než firmy ako HTC, Google či Facebook, ktoré už svoje headsety pre virtuálnu realitu ponúkajú. Ich filozofiou je ponúknuť čo najviac využiteľný produkt, ktorý vychádza z aktuálnych požiadaviek a dostupných technológií, pri zachovaní čo najnižšej ceny. Áno, virtuálnu realitu si dnes môže dopriať ktokoľvek, komu v peňaženke nebude chýbať 400 či 500 eur (a viac) eur. Apple ale cieli na inú, oveľa bonitnejšiu, klientelu, ktorá sa nebude unúvať zaplatiť za „prelomový“ produkt až 3500 dolárov (bez dane). V čom sú teda okuliare také unikátne?

Apple Vision svojim dizajnom pripomínajú lyžiarske okuliare. Vo vnútri majú dva miniatúrne displeje schopné zobraziť obraz s rozlíšením 2× 4K. Je to v skutočnosti viac, než ľudské oko potrebuje na to, aby dokázalo vnímať obraz v najväčších možných detailoch. Displeje sú osadené do hlavnej časti, ktorá by nemala byť príliš ťažká ani pri dlhodobom nosení. O uvoľnenie tlaku a komfortné nosenie sa stará penová vložka rôznych rozmerov, ktorá sa nachádza pred „okuliarovou“ časťou a flexibilným záhlavným mostom. Najťažšou časťou VR okuliarov je takmer vždy batéria. Apple ju preto neumiestnil priamo do okuliarov, ale využil na to káblik, ktorý ich prepája s externým akumulátorom. Ten môže človek nosiť napríklad vo vačku a po vybití ho aj vymeniť bez nutnosti čakať niekoľko hodín, kým sa nabije.

Zdroj: YouTube

Slabá batéria len s dvojhodinovou výdržou

Okuliarom nelámu väzy technológie, ale akumulátor, ktorého kapacita je aj kvôli malým rozmerom postačujúca len na dvojhodinového používanie. To je veľmi málo. Apple v propagačnom videu demonštruje napríklad výnimočný zážitok zo sledovania filmov, no pri dvojhodinovej výdrži si celý dvojhodinový film ani len nepozriete.

Zaujímavosťou je, že displej majú okuliare nielen vo vnútornej časti, pred očami používateľa, ale aj na vonkajšej transparentnej časti. Na ňom sa zobrazujú oči a časť zakrytej tváre nositeľa, aby osoba, s ktorou sa cez okuliare rozpráva nemala pocit, že hovorí s „robokopom“. Okuliare okrem množstva senzorov disponujú aj vonkajšími kamerami, ktoré snímajú okolie a zobrazujú ho na vnútornom displeji v podobe rozšírenej reality. Je tak len na používateľovi, či sa rozhodne vidieť aj okolie alebo sa úplne obklopiť virtuálnym svetom.

Namiesto skutočného sveta len „virtuálny“

Apple demonštroval niekoľko možných využití okuliarov Vision. Okrem sledovania filmov a hrania hier ich je možné použiť aj na bežnú prácu, keď nahrádzajú displej na notebooku alebo mobile. Je cez ne možné uskutočňovať aj videohovory, pri ktorých sa namiesto skutočnej tváre volaným zobrazuje akýsi virtuálny hologram premietajúci aktuálne pohyby tváre používateľa. Zvuk sa prenáša do uší cez miniatúrne reproduktory, ktoré ho smerujú priamo do zvukovodu. Takáto otvorená konštrukcia umožňuje nositeľovi vnímať aj okolité zvuky. Apple ale neupresnil, či reprodukcia personalizovaného 3D zvuku nebude rušiť okolie a ako sa napríklad budú správať reproduktory v hlučnom prostredí – napríklad v lietadle.

Že si okuliare Apple Vision nájdu svoju klientelu je takmer isté. Bezpochyby sa nájdu tisíce ľudí, ktorí si predražený produkt radi kúpia. Otázne však je, či ich bude dosť na to, aby po niekoľkých rokoch Apple nepovažoval predstavenie futuristickej novinky za fiasko bez budúcnosti a ekonomickej návratnosti.

Related Articles

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
21,800OdberateliaZdielať
- Advertisement -spot_img

Najnovšie články