8.9 C
Bratislava
nedeľa, 21 apríla, 2024
spot_img

CUKOR: KEDY JE LIEKOM A KEDY JEDOM? A PREČO ŽIVÍ RAKOVINU?

Zdravie srdca i mozgu pod kontrolou. Vedci presviedčajú, že pokiaľ sa dokážeme čo už len na jediný mesiac vzdať sladkých jedál a nápojov, môžeme očakávať pozitívne zmeny na našom zdraví. Vynechanie takzvaného pridaného cukru z jedálnička pomáha zvlášť u ľudí vo vyššom veku v rámci prevencie cukrovky, Alzheimerovej choroby či iných zápalových, chronických ochorení.

Pre lepšiu chuť, na úkor zdravia

Hoci cukor patrí popri bielkovinách a tukoch k základným živinám, na jeho konzumáciu si máme dávať väčší pozor. Zaraďujeme ho do kategórie sacharidov, pričom pod týmto pojmom si môžeme predstaviť jednoduché cukry z ovocia, ďalej zložené z obilnín a rafinované v podobe klasického kryštálového či práškového cukru. Prvá kategória sacharidov je rýchlym a bezpečným zdrojom energie. Zložité sacharidy sa zase štiepia pomalšie a chránia telo pred prudkými návalmi energie a výkyvmi nálad. Posledná spomínaná skupina sa pridáva do nápojov, zákuskov, koláčov, čokolád a mnohých sladkostí. V tejto súvislosti často používame aj pojem pridaný cukor, keďže sa dodáva umelo do jednotlivých druhov potravín.

Zbytočne sladký život

Život bez sacharidov nie je možný. Predstavujú významný zdroj energie. Život bez pridaného cukru je však už o niečom inom. Pre zaujímavosť sa môžeme pozrieť na jeho konzumáciu v Spojených štátoch amerických. Podľa spoločnosti American Heart Association konzumujú Američania v priemere 77 gramov pridaného cukru každý deň, čo je trikrát viac ako odporúčaná denná dávka pre ženu. Napríklad štyri gramy cukru sa zmestia do jednej čajovej lyžičky. Ak si teda premietneme americkú spotrebu cukru na čajové lyžičky, zaplníme ním aj polovicu šálky denne.

Viac sladkého, horšia pamäť

Na rozdiel od prírodného cukru ten pridaný je súčasťou aj sirupov, spracovaných jedál a rýchleho občerstvenia. Keďže zlepšuje chuť jedla, jeho úlohou je prilákať čo najviac ľudí. To, čo je dobré pre naše maškrtné jazýčky však nie je dobré pre celkové zdravie organizmu. Napríklad Harvard Health Publishing uvádza, že zvýšený príjem najmä pridaného cukru sa spája s prírastkom na hmotnosti, cukrovkou a so stukovatením pečene. Klinika Mayo zase varuje, že nadmerná konzumácia klasického rafinovaného cukru vedie k zvýšeniu hladiny tuku v tele, hrozí vznik niektorých druhov rakoviny a starší ľudia môžu mať problémy s pamäťou.

Negatívne účinky ako fajčenie a stres

Vedci zistili, že obmedzenie príjmu pridaného cukru počas tridsiatich dní vedie k zmene zdravotného stavu. V prvom rade dochádza k poklesu zápalov, ktoré sa spájajú s chronickými ochoreniami. Chronické zápaly postihujú podľa výskumov až 125 miliónov Američanov a majú na svedomí vznik kardiovaskulárnych ochorení, artritídy a Alzheimerovej choroby. Nadmerné pochutnávanie si na pridanom cukre má podľa výskumov na telo podobné negatívne účinky napríklad ako fajčenie, alkohol, obezita či chronický stres.

Prečo živí rakovinu?

Nedávny výskum, ktorý publikoval American Journal of Clinical Nutrition hovorí, že príjem rafinovaného cukru sa spája aj s výskytom niektorých druhov rakoviny, a to najmä nádorovým ochorením prsníka. Podľa dietologičky Allison Tallmanovej má cukor na telo ničivé následky. „Pridaný cukor „živí“ rakovinové bunky, dokonca aj tie, ktoré už rakovinu majú,“ hovorí odborníčka pre verywellfit.com. Pridaný cukor je podľa nej tiež súčasťou nenápadných potravín ako zemiakové čipsy či sušienky a ich nadmerná konzumácia spôsobuje malátnosť a únavu. „Vzdaním sa týchto potravín, a teda cukru, pravdepodobne zvýšime našu energiu a budeme sa cítiť lepšie ako kedykoľvek predtým,“ dodáva.

Až k depresii a úzkosti

Výskum zdôrazňuje, že striedme jedenie cukru pomáha tiež tráviacemu systému. Pridaný cukor totiž negatívne pôsobí na črevnú mikroflóru, keďže znižuje produkciu prospešných baktérií. „Rafinovaný cukor živí zlé baktérie v črevách, čo môže viesť k tráviacim problémom,“ vysvetľuje Jenny Askewová z The Nutrition Clinic for Digestive Health. Ako ďalej vysvetľuje, cukor umožňuje rast zlých baktérií, ktoré v konečnom dôsledku okrem zažívania spôsobujú bolesti hlavy a vyrážky. Napokon, rozumný príjem tejto látky vplýva aj na náš duševný stav. Podľa nedávneho výskumu bola konzumácia rafinovaného cukru spojená s vyšším rizikom depresie. Strava s vysokým obsahom cukru môže spôsobiť funkčné zmeny mozgu, ktoré vedú k negatívnym emocionálnym stavom a úzkostiam.

Zdroj: https://uzitocna.pravda.sk/seniori/clanok/655458-je-cukor-liek-alebo-jed-preco-si-nan-treba-dat-pozor-a-a-kedy-skodi/

Related Articles

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
21,600OdberateliaZdielať
- Advertisement -spot_img

Najnovšie články