18.9 C
Bratislava
sobota, 22 júna, 2024
spot_img

DETSKÁ OBEZITA? ZMYSLEL MÁ RODINNÉ STRAVOVANIE ASPOŇ PÁRKRÁT DO TÝŽDŇA

Deti by mali počas dňa jesť pravidelne. Chýbať by každý deň nemali raňajky, desiata, obed, olovrant či večera.

Stravovanie s rodinou

Odporúča sa aspoň päť rodinných jedál v týždni, pričom je potrebné dbať na zásady zdravej výživy. Pri vhodnom príklade rodičov si dieťa buduje správne stravovacie návyky. Dbajte, aby stravovanie detí bolo pestré a zahŕňalo všetky potrebné živiny.

Zdravé maškrty

Minimalizujte energeticky bohaté maškrty s vysokým obsahom nasýtených tukov a pridaných cukrov. Vhodnejšie sú ovocie a zelenina, maškrty s vysokým obsahom kakaa alebo cereálne keksíky.

Vhodný pitný režim

Dbajte na pitný režim, ale vyhýbajte sa sladeným nápojom. Povzbuďte svoje dieťa, aby pilo najmä vodu alebo nesladený čaj.

Stredomorská strava

Dodržiavanie zásad stredomorskej stravy môže pomôcť udržať si zdravú telesnú hmotnosť. Ide o najúčinnejšiu formu stravy z hľadiska prevencie chorôb súvisiacich s obezitou. Vyznačuje sa vysokým príjmom zeleniny, ovocia, orechov, obilnín, celozrnných výrobkov a olivového oleja, konzumácie rýb, hydiny a nižším príjmom červeného mäsa.

Cvičenie

Cvičte alebo športujte s deťmi aspoň 60 minút denne. Veďte deti k aktívnemu životnému štýlu, snažte sa obmedziť čas, ktorý trávia pred obrazovkou (a to aj počas jedla).

Zdroj: Pixabay

Korene obezity siahajú hlboko

Obezita môže mať rozličné príčiny, a preto neexistuje jeden univerzálny návod na jej riešenie. Až keď pochopíme komplexné korene obezity, dokážeme podniknúť také kroky, ktoré fungujú pre našu populáciu, naše komunity a naše telá.

1. Biológia

Ľudské telo má zabudovaný mechanizmus na ochranu pred vyhladovaním – udržať si zníženú hmotnosť preň môže byť náročné.

2. Strava

Takzvané „ultraspracované“ potraviny, ktoré sa objavujú na celom svete, prispievajú k rýchlemu nárastu obezity.

3. Genetika

Odhaduje sa, že pravdepodobnosť rozvoja obezity u jednotlivcov ovplyvňujú gény na 40 až 70%.

4. Dostupnosť starostlivosti

Bez prístupu k vyškoleným zdravotníkom väčšina ľudí trpiacich obezitou nedosiahne a dlhodobo si neudrží cieľovú hmotnosť.

5. Životné udalosti

Prenatálny vývoj, raná dospelosť, tehotenstvo, ochorenia, zranenia a užívané lieky môžu vplývať na rast hmotnosti.

6. Marketing

Existuje komplexný vzťah medzi potravinovými systémami a zdravím, pričom marketing produktov má potvrdenú súvislosť s obezitou.

7. Duševné zdravie

Nárast telesnej hmotnosti môže súvisieť s niektorými prejavmi duševných porúch alebo s nastavenou liečbou.

8. Spánok

Nedostatok spánku, ako aj zvýšený stres narúšajú hladiny hormónov ovplyvňujúcich hmotnosť.

9. Stigma

Významný dopad na ľudí s obezitou majú aj diskriminácia a stigma, ktorej musia čeliť.

Faktory vplývajúce na riziko vzniku obezity

Medzi významné rizikové faktory vzniku obezity patria napríklad nedostatočná fyzická aktivita, sedavý spôsob života, nesprávne, nezdravé a nepravidelné stravovanie, nedostatočný spánok či stres. Pri znižovaní nadbytočnej hmotnosti je vhodné začať práve úpravou životosprávy.

Znižovanie rizika obezity:

  • chôdza či iný aktívny typ pohybu
  • pravidelná aeróbna aktivita
  • primeraný príjem vlákniny
  • stredomorský typ stravovania
  • dostatok spánku a oddychu

Zvyšovanie rizika obezity

  • strava západného typu a rýchle občerstvenie
  • pasívny a sedavý životný štýl
  • konzumácia sladených nápojov
  • nadmerné trávenie času pred obrazovkami
  • nedostatok spánku, stres a nuda

Zdroj: UVZSR.SK

Zdroj: https://zdravie.pravda.sk/zdrava-vyziva/clanok/663896-ako-predchadzat-detskej-obezite/

Related Articles

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
21,800OdberateliaZdielať
- Advertisement -spot_img

Najnovšie články