9.1 C
Bratislava
štvrtok, 21 októbra, 2021

JEDLO Z FRANKENSTEINOVEJ ZÁHRADY

Znie to neznámo, ale súčasne zaujímavo a možno aj strašidelne. Ešte ste o ňom nepočuli? To podstatné ponúkam v tomto článku. 

Špecialisti výskumu zistili, že ľudský mozog mimoriadne priaznivo reaguje na isté chute. Túto informáciu využil v svoj prospech potravinársky priemysel a zakomponoval ju do stratégie priemyselne vyrábaných potravín. Začal vedome a cielene upravovať potraviny dennej spotreby. Odbyt priniesol priaznivé výsledky a tak z počiatočného výskumu vznikol dlhodobý program. Čo je jeho podstatou? 

Nepretržitý odbyt potravín dennej spotreby, ktoré sú obohatené návykovými látkami.

Zdroj: Pixabay

Ako sa to deje?

Aby chuťové poháriky bažili po potravinách opakovane, bolo nutné zrealizovať malé úpravy, ktoré mozog zachytí a vyhodnotí. Pri opakovanom strete informácií vzniká návyk. 

A tak z potravín boli odstránené:

  • nutričné živiny, 
  • vláknina, 
  • voda 

a miesto nich pribudli prísady, ktoré sú návykové, ale určite nie zdravé:  

  • aditíva, 
  • arómy, 
  • farbivá, 
  • glutamát sodný, 
  • kukuričný sirup,
  • náhradné sladidlá, 
  • transmastné tuky. 

Dôvod? 

Cieľom tejto úpravy potravín je podporiť chute kupujúcich, čo štandardne zaisťuje opakovaný nákup, pričom v niektorých prípadoch sa stáva, že istý sortiment prináša až nadmerný konzum. Termixy, pudingy, majonézové šaláty, hotové chladené jedlá, konzervy, mäsové paštéty, syrové nátierky, zmrzlinové produkty, mrazené koláče, chladené sladkosti, fast food produkty, … to všetko patrí práve k nim. Stačí už len exkluzívny obal so správnym reklamným textom a chuťové receptory sa ocitajú na štartovacej dráhe. Ak produkt zaujme spotrebiteľa, rád si ho opätovne zakúpi, pretože bonusom pre zákazníka je aj to, že ide o produkty šetriace čas a energiu z jeho 24-hodinovej kvóty. Marketing výrobcu víťazí.

Zdroj: Pixabay

Tu nemôžeme skončiť

Dôležitá je informácia, ktoré “tri ľubôstky” cielene pridané do potravín spôsobujú tú príjemnú chuť a zároveň návykový potenciál. Poďme podľa abecedy: 

CUKRY (a NÁHRADNÉ SLADIDLÁ); 

  • je všeobecne známe, že cukor sa do potravín pridáva zámerne a to nielen s cieľom sladenia, ale aj ako konzervačné činidlo alebo spojivo, 
  • medzi najčastejšie potraviny obsahujúce skrytý cukor radíme cereálie, tyčinky, sušienky, ovocné pyré, ale nevyhne sa ani kečupu, horčici, omáčkam, ochuteným mliečnym výrobkom (mlieko, jogurt, jogurtové mlieko, tvaroh, smotanový krém),
  • máme aj výrobky, u ktorých zdravý rozum nehľadá skrytý cukor, napriek tomu sa tam usídlil, takže nim disponujú napr. mäsové výrobky (šunky, klobásy, saláma chorizo), aj  tepelne spracované škroby (chlieb, pečivo, hranolky, chipsy, hamburgery),
  • opakom sú produkty, kde je oficiálne očakávaný cukor ako pridaná ingrediencia, viď. nealko nápoje (limonády, kolové nápoje, ovocné šťavy, džúsy) a niektoré alkoholické nápoje (aperitívy, vaječný likér, sladké destiláty, miešané kokteily),
  • pripomínam: označenie „bez cukru“ neznamená neprítomnosť náhradných sladidiel (pozor, nie sú pre organizmus to “pravé orechové” ako sa väčšina ich konzumentov domnieva v rámci zdravšieho životného štýlu), 

OCHUCOVADLÁ;

  • ponúkajú príjemnú a výraznú chuť produktom, ktoré ich buď nemajú, alebo ich základná chuť nie je postačujúca pre záujem či nadšenie spotrebiteľa, 
  • prinášajú spektrum chutí ako sladká, ovocná, čokoládová, ale aj kyslá, slaná a dnes tak populárna umami chuť (známa z vegety, sója a worcester omáčky, instantnej polievky, japonských jedál),
  • na trhu sa nachádzajú vo forme esencie, extraktu, kvapiek, omáčky, prášku, sirupu, toppingu,

TUKY;

  • v kategórií najhorších tukov vedú transmastné tuky (v nutričnej tabuľke zakúpeného výrobku sú označené ako stužené rastlinné tuky), 
  • začiatkom dvadsiateho storočia sa nachádzali hlavne v margarínoch a rastlinných tukoch, ale keď sa ich výrobcovia naučili používať, začali ich pridávať do všetkého (od koláčov, zákuskov, keksov, cez cestá, čipsy, koláčové polevy, smotanové jedlá, vyprážané potraviny), 
  • spomeňte si na hranolky z fast foodu, sú štíhle, chrumkavé a tak akurát mastné, že tuk ani necítite, ochutené kukuričným sirupom (čo bežný spotrebiteľ netuší) a na vyváženie chuti sú skombinované so soľou,
  • alebo také donutky/donuts/americká kobliha/moderná šiška, ide v nich o cielenú kombináciu tuku a cukru, ktorá vytvára silne návykový efekt a ak nie ste diabetikom na inzulíne, nemáte vizuálnu predstavu, aké kvantum inzulínu musí váš pankreas vyprodukovať na túto tukovo-sladko-múčnu skládku, … a ruku na srdce, ak si dáte jednu, po nej prichádza na rad aj tá druhá.
Zdroj: Pixabay

Keď to zhrniem

Jazyku lahodiace menu častokrát spôsobuje nielen žalúdočné a tráviace problémy, ale prináša do telesných útrob aj devízu nebezpečného viscerálneho vnútrobrušného tuku. Táto správa je úžasná tak akurát pre lekárov špecialistov, keďže konzumenti Frankensteinových produktov sa skôr či neskôr ocitajú v ich ambulanciách.

Niekdajšiu skutočnú stravu potravinársky priemysel premenil v jedlo z Frankensteinovej záhrady. Je to nielen smutné, ale zdraviu škodlivé a zdravému rozumu naháňajúce strach. Jedlo má mať vo vašom živote, aj v živote vašich najbližších, prioritu. Kvalite stravy musí patriť jedna z prvých priečok životného štýlu, lebo stále platí, že Čo do seba dáš, tak sa aj máš. Preto apelujem na váš zdravý úsudok pri každom jednom nákupe.  

Ena Spišáková,  výživový poradca centra Strava liekom

www.enaspisakova.sk

Related Articles

THGE VERGE: FACEBOOK PLÁNUJE ZMENIŤ SVOJ NÁZOV

Americká spoločnosť Facebook Inc. plánuje budúci týždeň oznámiť, že zmení svoj názov. V utorok večer o tom informoval americký portál The Verge...

VIEŠ, AKO SPRÁVNE KOMUNIKOVAŤ? VYHNI SA CHYBÁM, KTORÉ SÚ ZABIJAKOM KAŽDEJ KONVERZÁCIE

Komunikácia je kľúčom k úspechu nielen v partnerských, ale aj medziľudských vzťahoch. Táto každodenná činnosť je však veľakrát podceňovaná, čo sa v...

TVOJA EPIFÝZA MILUJE RYTMUS. A TY?

Svojou veľkosťou nepresahuje dĺžku 5-8 mm a šírku 3-5 mm a aj keď disponuje viacerými pomenovaniami, vždy ide o ten istý malý výrastok...

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
18,600OdberateliaZdielať
- Advertisement -

Najnovšie články

THGE VERGE: FACEBOOK PLÁNUJE ZMENIŤ SVOJ NÁZOV

Americká spoločnosť Facebook Inc. plánuje budúci týždeň oznámiť, že zmení svoj názov. V utorok večer o tom informoval americký portál The Verge...

VIEŠ, AKO SPRÁVNE KOMUNIKOVAŤ? VYHNI SA CHYBÁM, KTORÉ SÚ ZABIJAKOM KAŽDEJ KONVERZÁCIE

Komunikácia je kľúčom k úspechu nielen v partnerských, ale aj medziľudských vzťahoch. Táto každodenná činnosť je však veľakrát podceňovaná, čo sa v...

TVOJA EPIFÝZA MILUJE RYTMUS. A TY?

Svojou veľkosťou nepresahuje dĺžku 5-8 mm a šírku 3-5 mm a aj keď disponuje viacerými pomenovaniami, vždy ide o ten istý malý výrastok...

ADELE JE SPÄŤ! NOVÝ SINGEL ZA PÁR HODÍN NAZBIERAL MILIÓNY ZHLIADNUTÍ

Už pred niekoľkými dňami ohlásila na sociálnych sieťach príchod nového singla aj albumu. Očakávaniam je koniec, speváčka Adele pár minút po polnoci...

PRINCOVI WILLIAMOVI SA NEPÁČIA LETY DO VESMÍRU, ZNEPOKOJENÁ JE AJ KRÁĽOVNÁ

Britská kráľovná Alžbeta II. vo štvrtok povedala, že ju pred klimatickým summitom OSN (COP26) "hnevá" nedostatočný pokrok v záležitostiach v oblasti klímy.