8.9 C
Bratislava
nedeľa, 21 apríla, 2024
spot_img

LOKÁLNA MÓDA PRINÁŠA HODNOTY, SLOVÁCI UŽ VIAC UVAŽUJÚ NAD SVOJIMI NÁKUPMI, VRAVÍ HUSARČÍKOVÁ

„Žiaľ, fast fashion nám priniesla ten danajský dar, že ľudia majú pocit, že tričko by malo stáť sedem eur,“ vraví Zora Husarčíková, no dodáva, že posun k lokálnej móde je viditeľný aj na Slovensku. Mnohí sa už snažia kupovať menej s ohľadom na kvalitu a hodnoty, pridáva sa Zuzana Bobiková. Napriek tomu to zatiaľ nestačí.

„Menšie výrobné dielne s kvalitnou strojovou výbavou a najmä s vyškolenými ľuďmi zanikajú. To je trend, ktorý zaznamenávame už dlhodobo,“ podotýka Husarčíková.

V posledných rokoch sa však lokálna móda dostáva do popredia. Veľmi pomaly, ale isto. Srdcom tohto rastúceho trendu sú dve dámy a organizácie, ktoré vedú – riaditeľka Slovak Fashion Council Zuzana Bobiková a zakladateľka konceptu s lokálnou módou SOM Store Zora Husarčíková, ktorá pôsobí aj ako manažérka prestížneho podujatia Mercedes-Benz Fashion Live!.

V rozhovore pre Forbes prezrádzajú, ako sa vyvíja vzťah Slovákov k lokálnej móde, ku ktorým kúskom ľudia inklinujú aj s čím bojujú samotní dizajnéri či výrobcovia na trhu stále zahltenom „rýchlou módou“.

Vo svete lokálnej módy sa hodnotí nielen štýl a estetika, ale aj ďalšie hodnoty, ktoré táto móda prináša. Ako sa za posledné roky vyvíjal záujem o dizajnérsku módu na Slovensku?

Zora Husarčíková: Dizajnérsku módu už považujú spotrebitelia za mentálne dostupnejšiu – na každodenné nosenie. Máme rôznorodú skladbu zákazníkov, nielen tých, ktorí nemusia riešiť finančnú stránku, ale aj takých, ktorí si na originálnu módu radi došetria a chcú investovať do hodnôt, ktoré prináša.

Zuzana Bobiková: Pred 12 rokmi, keď vznikla naša nezisková organizácia, bola dizajnérska móda vnímaná len ako niečo, čo je určené pre významné podujatia, plesy a podobne. Už sa však stáva lepšie pochopiteľnou a dostupnejšou. Kreatívni ľudia dokážu nadchnúť a v mnohom posunúť rozmýšľanie zákazníka. Často vznikajú priateľstvá a vzťah nositeľ – tvorca vie byť obohacujúci.

Lacná móda v reťazcoch

Aké unikátne prvky charakterizujú slovenskú módu, ktoré by mohli zaujímať zákazníka a čím sa odlišuje od masového trendu „fast fashion“?

Zuzana Bobiková: Naši dizajnéri nekopírujú trendy, ale hľadajú originálne strihy, vyberajú kvalitné materiály a venujú sa detailom. Vďaka tomu je slovenská móda unikátna. Konkurencia „fast fashion“ síce nevymizne, ale stále viac ľudí uvažuje nad dopadom ich nákupov na životné prostredie a spoločnosť ako celok.

Módny priemysel je jedným z najväčších znečisťovateľov životného prostredia, a preto sa zákazníci snažia kupovať menej, ale kvalitnejšie produkty, ktoré vydržia dlhšie a sú vytvorené s ohľadom na životné prostredie. Záujem o unikátne dizajnérske kúsky tak rastie.

Zora Husarčíková: Spočiatku sme si mysleli, že je dôležité mať v obchode aj jednoduchšie a cenovo dostupnejšie produkty, ale v skutočnosti sme zistili, že zákazníci siahajú po dizajnovo výrazných kúskoch, ktoré sú odlíšiteľné, a preto nekladú taký veľký dôraz na cenu. Siahajú po kúskoch, ktoré majú výraznú dizajnovú hodnotu, ako sú kabáty alebo saká. Takéto kúsky sa stávajú súčasťou nášho šatníka na dlhé obdobie a často ich dedíme ďalej, pretože majú nadčasový charakter.  Stále tu však máme konkurenciu „fast fashion“ značiek a je na našej strane zákazníkovi vysvetliť, prečo je cenotvorba nastavená takto.

Musíte ešte veľa vysvetľovať?

Zora Husarčíková: Otázky sú na mieste. Žiaľ, „fast fashion“ nám priniesla ten danajský dar, že ľudia majú pocit, že tričko by malo stáť sedem eur. Jednoducho nemalo. Skúste si ho za takú cenu vyrobiť, kúpiť si látku a všetky komponenty, ktoré sú k jeho výrobe potrebné. Jednoducho to nie je možné, ale tým, že je to tu roky prítomné, tak sme si zvykli, že toto je tá berná minca.

Zuzana Bobiková: Je dôležité, aby si čo najväčšie množstvo ľudí mohlo vytvoriť predstavu o lokálnej tvorbe. Aby pochopili, čo všetko je za tým. Počas našich letných akadémií módy sa pýtame tínedžerov, či vedia, čo majú oblečené a koľko to stálo. Keď si potom sami vytvoria odev podľa vlastného návrhu, zmení sa im pohľad na hodnotu konkrétneho kusu oblečenia.

Každý zákazník má vplyv

Oblečenie je viac než len prostriedok na zakrytie tela – je to prezentácia našej identity a hodnôt voči svetu. Ako sa náš osobný štýl odzrkadľuje v každodennom živote a interakciách s ostatnými?

Zuzana Bobiková: Uvažovanie o nákupoch a rozvážnom prístupe súvisí s tým, že ľudia začínajú vnímať hodnoty lokálnej módy aj to, že ich šatník je spôsobom, ako komunikovať so svetom. Naša identita je ovplyvnená tým, čo nosíme, a preto je na mieste investovať do kvalitných nadčasových kúskov, ktoré odrážajú našu osobnosť a hodnoty.

Zora Husarčíková: Oblečenie je často prvá vec, ktorú si všimneme na človeku. Od kreativity a prístupu k nášmu kultúrnemu pôvodu cez vzťah k spoločnosti až po podporu miestnych dizajnérov.

Zuzana Bobiková: Naši dizajnéri neustále zdokonaľujú svoje zručnosti a zvyšujú kvalitu svojej práce, čo je kľúčové pre úspech na globálnej úrovni. Je však kritické, aby sme ich podporovali doma, pretože iba tak môžu dosiahnuť medzinárodný úspech.

Celý textilný priemysel potrebuje systémovú transformáciu. Existuje mnoho aspektov, ktoré treba riešiť na úrovni štátov, európskych vlád a regulácií. Inak veľké nadnárodné spoločnosti nebudú mať motiváciu meniť svoju politiku. V tomto kontexte má spotrebiteľ veľký vplyv, pretože nákupmi rozhoduje, ktorý typ tohto „stroja“ podporuje.

Konkurencieschopnosť a podporné mechanizmy

Sú v tomto kontexte naši dizajnéri konkurencieschopní na medzinárodnej úrovni?

Zora Husarčíková: Momentálne nie sú. Existuje mnoho ďalších faktorov, ktoré súvisia s výrobou, logistikou, obchodným know-how a kontaktmi. Problém je so samotnou výrobou. Menšie výrobné dielne s kvalitnou strojovou výbavou a najmä s vyškolenými ľuďmi zanikajú. To je trend, ktorý zaznamenávame už dlhodobo.

Pre dizajnéra je ďalej nevyhnutné ovládať celý proces, ako viesť svoju značku, riadiť výrobu a presunúť sa z fázy šitia na mieru na masovú výrobu. Keďže celý proces je náročný a nie je možné, aby ho obsiahol jeden človek, do rovnice vstupuje aj otázka investície do tímu. Keď však zákazníci budú mať väčší záujem o lokálne produkty, bude to dizajnérov motivovať, aby vyrábali viac a prispôsobili sa dopytu.

Zuzana Bobiková: Pri prezentácii v zahraničí stále dokážeme nadchnúť západnú Európu, ktorá už veľa videla. Naša autentickosť nás robí výnimočnými. To však nestačí.

Dôležité je podporovať remeslo v strednom školstve, pretože dizajnéri musia ovládať rôzne aspekty, ako sú strihy, čipka, výšivka alebo plisovanie. Na vysokej škole sa venujeme viac umeleckému aspektu módy, no v zahraničí sú študijné programy súvisiace s módou rozmanitejšie, vrátane módneho marketingu, podnikania alebo žurnalistiky. V tejto oblasti zaostávame a naši študenti po ukončení štúdia často zostávajú osamotení.

Aké konkrétne opatrenia by mohli posilniť a rozvíjať lokálnu módu a dizajnérsku komunitu na Slovensku?

Zora Husarčíková: Podpora lokálnej módy a dizajnérskej komunity je kľúčom k úspechu. Partnerstvá a spolupráce môžu prispieť k rozvoju a inováciám v tomto odvetví. Dôležité je mať otvorenú myseľ z hľadiska firiem a manažmentu a uvedomiť si, že móda nie je len lifestylovou záležitosťou. Je komplexným odvetvím, ktoré zahŕňa vzdelávanie, výskum, vývoj a udržateľnosť. Partnerstvá môžu komunikovať rovnaké hodnoty a posilniť segment módy.

Zuzana Bobiková: Móda je o kreativite, ale aj o biznise. Potrebujeme, aby počnúc ministerstvom kultúry cez ministerstvo hospodárstva, ale aj životného prostredia vnímali komplexnosť kreatívneho priemyslu. Na Slovensku síce existuje viac podporných mechanizmov pre kreatívny priemysel v porovnaní s okolitými krajinami, avšak tieto nástroje pomáhajú segment udržiavať stále na rovnakej úrovni. A to nestačí.

Spolupráca medzi sektormi vo verejnom aj súkromnom priestore je pre odvetvie módy kľúčová, aby sa mohla rozvíjať a priniesť zmenu, ktorú nevyhnutne potrebuje. Je dôležité, aby sme inovovali a hľadali nové spôsoby, ako podporovať našich dizajnérov a módny priemysel ako celok. Kreativita a dizajn sú zdrojom módnej tvorby. Móda je krásna, keď je nosená. Má zmysel, keď ju niekto prežíva.

Zdroj: Lokálna móda prináša hodnoty, Slováci už viac uvažujú nad svojimi nákupmi, vraví Husarčíková – Forbes

Related Articles

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj komentár
Zadajte prosím svoje meno

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
21,600OdberateliaZdielať
- Advertisement -spot_img

Najnovšie články