8.9 C
Bratislava
nedeľa, 21 apríla, 2024
spot_img

MASTNÉ JEDLÁ V LETE? VYHNITE SA IM. ODBORNÍK RADÍ, AKO BY MAL VYZERAŤ NÁŠ JEDÁLNIČEK

Letné obdobie je pre mnoho z nás obdobím, keď túžime vyzerať o niečo lepšie. Pomôcť k tomu môže aj strava, ktorá zároveň prináša aj zdravotné benefity.

Riešením je, samozrejme, strava ľahko stráviteľná, zdravá a s nízkou energetickou hodnotou. Jej benefity nespočívajú len vo vplyve na figúru či pocit plného bruška, ale odporúča sa aj vzhľadom na horúce teploty a letný režim, v ktorom naše trávenie dostáva zabrať o niečo viac ako v iných ročných obdobiach.

Odborníci výslovne neodporúčajú konzumovať ťažké a mastné jedlá (v jedálničku by mali mať minimálne zastúpenie počas celého roka). Dôvodom je práve zaťaženie tráviaceho systému a úbytok energie.

„Zložením má byť strava vyvážená a pestrá, mala by obsahovať dostatok celozrnných výrobkov, ovocia a zeleniny, nízkotučných mliečnych výrobkov, rýb, hydiny, zemiakov a strukovín, menej jedál a potravín bohatých na tuky, najmä nasýtené tuky a na jednoduché sacharidy,“ skonštatoval vedúci odboru hygieny výživy, bezpečnosti potravín a kozmetických výrobkov Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR Marek Slávik.

Slávik apeluje tiež na dostatok ovocia a zeleniny, najmä sezónnych, ktoré podľa jeho slov obsahujú okrem tekutín množstvo vitamínov, minerálov, enzýmov a vlákniny. „V lete je priebežné dopĺňanie vitamínov a minerálnych látok stravou obzvlášť dôležité,“ doplnil.

Hoci to, že jesť by sme mali radšej jedávať viackrát za deň a v menších dávkach, je stará známa múdrosť, stále mnohí z nás majú problém takto si stravovací režim nastaviť. Pokúste sa o to aspoň v lete. Dôležité je tiež uvedomiť si, že nie je vhodné jest ani príliš veľa, ale ani príliš málo.

Špeciálnou kategóriou sú v lete potraviny, ktoré sú náchylné na kontamináciu či baktérie. Patria ku nim napríklad údeniny, mäkké salámy, majonézové šaláty či niektoré mliečne výrobky. Takéto jedlá alebo jedlá ich obsahujúce môžu byť zdrojom infekcie.Buďte opatrní pri ich konzumácii, prípadne sa im radšej vyhnite.

Súčasťou letného stravovania je aj dôkladný pitný režim. Vysoké teploty v lete vedú k zvýšeným stratám vody z organizmu najmä potením, čo je spojené aj so stratou minerálov vrátane sodíka. Aj preto je dobré pri pití kombinovať okrem čistej vody aj nápoje obohatené o minerály. Vyhnite sa však radšej tým s pridaným cukrom. Okrem toho, že neprospievajú línii či napríklad chrupu, prispievajú tiež k pocitu plného, často priam nafúknutého žalúdka.

Zdroj: https://zena.pravda.sk/zdravy-zivot/clanok/673396-mastne-jedla-v-lete-vyhnite-sa-im-odbornik-radi-ako-by-mal-vyzerat-nas-jedalnicek/

Related Articles

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
21,600OdberateliaZdielať
- Advertisement -spot_img

Najnovšie články