Na Slovensku pribúdajú najmä veľké a silné motorky. Mnohí ich vodiči preceňujú svoje schopnosti a potom plnia policajné štatistiky.
Začína motoristická sezóna a v nej patria mesiace máj a august k tým, v ktorých prichádza podľa štatistík zväčša k najväčšiemu množstvu nehôd motorkárov. Ak sa pozrieme na uplynulý rok, tak podľa policajných štatistík sa v ňom stalo 302 dopravných nehôd, ktoré zavinili motocyklisti. Ak vezmeme do úvahu aj nezavinené nehody, tak o život v ňom prišlo 25 motorkárov, všetko vodiči. Predstavuje to medziročný mierny pokles tragických nehôd motorkárov, v roku 2020 ich totiž v jednej stope zahynulo 29, v čom je zarátaný aj jeden spolujazdec, ktorý nehodu motorky neprežil.
Uvidíme, aký bude rok 2022. V súvislosti s ústupom COVID-u však možno očakávať, že motorkárov na cestách pribudne a vzrastie aj počet ich nehôd. Následky bývajú často fatálne a odškodnenia za škody na zdraví sa šplhajú do vysokých súm. Len pre zaujímavosť – pri jednej napríklad predstavovali náklady na odškodnenie takmer 1,7 milióna eur.
Pri nej si vodič pri vchádzaní na hlavnú cestu nevšimol motocykel a nedal mu prednosť. Motorkárka do jeho auta narazila v plnej rýchlosti, preletela vozidlo a následne skončila o niekoľko desiatok metrov ďalej. Utrpela pritom mnohopočetné zlomeniny, najhoršie však boli vážne zranenia hlavy a krčnej chrbtice. Počas dvoch rokov sa podrobila sérii operácií a hoci zlomeniny sa vyliečili, došlo k nezvratnému poškodeniu mozgu a postihnutá žena má ťažké trvalé následky, vrátane potreby nepretržitého ošetrovania a výpomoci. Náklady na odškodnenie, najmä na doživotné dorovnanie jej pôvodného príjmu a na asistenciu vyčíslila v tomto prípade poisťovňa Uniqa na takmer 1,7 milióna eur.
Popri chybách z nepozornosti, precenenia vlastných schopností a rýchlej jazde, ktorá patria k najčastejším príčinám nehôd, zavineným motorkármi, sú tu však aj technické problémy. Asi nikto by to nečakal, ale pri povinných technických kontrolách sa ukazuje, že Achillovou pätou motoriek sú brzdy. Tie tvorili vyše polovicu zo všetkých zistených vážnych a nebezpečných chýb. Potom nasledovali nedostatky so svetlami a osvetlením, ktorých bola z odhalených chýb viac ako štvrtina. Kontroly motocyklov na STK počas celého roku 2021 dopadli ale vo všeobecnosti lepšie, ako to bolo u áut. „STK-čkami“ neprešlo len 8 percent motoriek, zatiaľ čo v prípade áut to bolo 13 percent.
U motocyklov sa však v praxi nepreverujú dostatočne všetky parametre, napríklad ich nadmerná hlučnosť či nedovolené úpravy. Vyplýva to zo zistení spoločnosti Testek, ktorá vykonáva odborný dozor a overovanie STK v rámci Slovenska.
Je predpoklad, že vážnych kolízií bude pribúdať, pretože na Slovensku a aj v Česku rastie záujem najmä o silné a rýchle stroje. Podľa štatistík českého porovnávacieho webu Srovnejto.cz pripadá viac ako polovica uzavretých zmlúv o povinnom ručení na motocykle so zdvihovým objemom nad 500 kubických centimetrov. Druhou najsilnejšou skupinou sú stroje so zdvihovým objemom od 51 do 350 kubických centimetrov (28,7 %). Sem patria predovšetkým v posledných rokoch stále obľúbenejšie skútre. Samostatnou a najmladšou kategóriou sú elektrické motocykle, ktorých počet rýchlo rastie.
Rovaké dáta uvádza aj slovenská poisťovňa Uniqa. Ukazujú, že na Slovensku počet poistených motoriek rastie. V rámci toho však klesá počet malých motocyklov, na rozdiel od stredných, ktorých počet narastá a poistenie najsilnejších motoriek rastie najrýchlejšie. Len za posledný rok narástlo povinné zmluvné poistenie (PZP) pre motocykle viac ako o 10 percent. Poisťovňa radí nepodceňovať najmä PZP, ktoré musí mať zo zákona uzatvorené každé motorové vozidlo s priradeným evidenčným číslom, teda aj motocykel – a to aj v prípade iba občasného a čisto rekreačného používania.