9.2 C
Bratislava
štvrtok, 6 októbra, 2022

OD JEDNEJ Z NAJZNÁMEJŠÍCH LODNÝCH TRAGÉDIÍ, POTOPENIA TITANICU, UPLYNULO 110 ROKOV

Necelé tri hodiny stačili v noci na 15. apríla 1912 na to, aby definitívne skončil sen o dokonalosti pýchy britskej flotily – parníka Titanic.

Zatiaľ čo na svoju prvú plavbu zo Southamptonu do New Yorku vyplával ako symbol ľudského umu a pokroku, po zrážke s ľadovcom južne od kanadského New Foundlandu sa o štyri dni neskôr zmenil na obrovské pohrebisko. Vo vlnách Atlantického oceánu zmizlo spolu s ním viac ako 1500 ľudí.

Bezmála 270 metrov dlhý Titanic mal byť spolu so sesterskými loďami Britannic a Olympic odpoveďou spoločnosti White Star Lines na elegantné a rýchle transatlantické parníky konkurencie. Prestížna zákazka na stavbu obrieho plavidla bola zverená belfastskej lodenici Harland & Wolff, ktorej robotníci sa do diela pustili v marci 1909.

Potreba získať v krátkom čase veľké množstvo súčiastok mohla podľa niektorých odborníkov prispieť k rýchlemu priebehu katastrofy. Analýza vzoriek z vraku lode ukázala, že časť nitov obsahovala vysoký podiel nečistôt, a bola teda menej pevná. Rovnako oceľové pláty trupu mohli kvôli svojmu chemickému zloženiu v ľadovej vode severného Atlantiku skrehnúť a byť náchylné na praskanie.

Titanic spustili na vodu 31. mája 1911. Ďalších desať mesiacov ale zabrali dokončovacie práce, ktoré zahŕňali aj inštaláciu luxusného interiéru kajút prvej triedy a salónov.

Na svoju prvú plavbu sa impozantná loď vydala pod velením kapitána Edwarda Smitha na poludnie 10. apríla 1912. Veľa nechýbalo, a cesta by skončila nehodou už na samotnom začiatku. Po odrazení od southhamptonského móla sa totiž Titaniku priplietla do cesty iná loď, ktorá sa odtrhla zo svojho kotviska. Kolíziu sa podarilo odvrátiť a Titanic mohol vyplávať do francúzskeho Cherbourgu a írskeho Cobhu pre ďalších pasažierov. Potom už loď s viac ako 2200 osobami na palube zamierila do New Yorku.

Štvrtý deň plavby dostala posádka niekoľko varovaní pred výskytom ľadovcov. Do polnoci zo 14. na 15. apríla zostávalo posledných 20 minút, keď sa priamo pred prednou časťou objavil ľadovec. Aby zabránil stretu s horou ľadu čnejúci z morskej hladiny, nechal službu konajúci prvý dôstojník zmeniť kurz prudko vľavo. Zotrvačnosťou hnaný Titanic sa aj napriek maximálnemu vychýleniu kormidla „otrel“ pravobokom o kryhu. Náraz bol síce sotva znateľný, ale pod čiarou ponoru povolili nitované spoje, a dovnútra sa začala valiť voda. K vytvoreniu 91 metrov dlhej trhliny možno prispel požiar, ktorý vypukol v jednom z podpalubných skladísk uhlia krátko pred vyplávaním. Niekoľkodenné pôsobenie vysokých teplôt mohlo oslabiť pevnosť trupu v mieste nárazu.

V dôsledku zrážky s ľadovcom bolo zatopených šesť zo 16 oddielov, na ktoré bola loď rozdelená. Predok lode sa nebezpečne naklonil pod hladinu, a pretože vodotesné priečky nesiahali až k vrchnej palube, mohla sa voda cez ich horný okraj prelievať do sekcií, ktoré ešte neboli zaplavené.

Za dve hodiny a 40 minút sa nad Titanikom zavrela hladina, pričom ľadové more južne od New Foundlandu sa stalo hrobom pre viac ako 1500 osôb. Katastrofu prežilo 711 stroskotancov, ktorých vzala na palubu loď Carpathia, ktorej posádka zachytila ​​núdzový signál. Vysoký počet obetí nehody bol daný malým počtom záchranných člnov aj skutočnosťou, že ich kapacita nebola plne využitá. Veľa pasažierov totiž váhalo s opustením „nepotopiteľnej“ lode tak dlho, že niekoľko člnov odrazilo poloprázdnych.

Už krátko po potopení Titaniku sa objavila myšlienka vyzdvihnúť jeho vrak z hlbín. Loď ležiaca skoro štyri kilometre pod hladinou sa ale podarilo objaviť až v roku 1985. Zábery z podmorského robota ukázali, že vrak dosadol na dno rozlomený na dve časti a jeho okolie bolo posiate radom úlomkov a najrôznejších predmetov. Časť z nich bola vyzdvihnutá na hladinu. Podľa minuloročných správ sa vrak na morskom dne rozpadá. Vrak, ktorý ničí hlbokomorské prúdy a baktérie, je plný dier, vyhliadková plošina na hlavnom sťažni už zmizla a ikonické zábradlie na prove lode sa môže zrútiť.

Príbeh Titanicu po rokoch oživil jedenásťoscarový film Titanic Jamesa Camerona z roku 1997.

Zdroj: https://vat.pravda.sk/zem/clanok/623490-od-jednej-z-najznamejsich-lodnych-tragedii-potopenia-titanicu-uplynulo-110-rokov/

Related Articles

NÁVRAT DO KANCELÁRIÍ ALEBO PREČO HOME OFFICE NEFUNGUJE TAK, AKO SME SI MYSLELI

Počas krízy sa častokrát spomínalo, že home office je „nový normál“. Dva roky skúseností však jasne ukázali, že zamestnanci viac či menej...

ČASOVÝ MANAŽMENT: 10 TIPOV AKO PRACOVAŤ INTELIGENTNEJŠIE, NIE ŤAŽŠIE A DLHŠIE

Pracovať kvalitne a efektívne neznamená, že budeme pracovať tvrdo a dlho. Dôležité je vykonávať prácu inteligentne. V tom nám pomôže aj časový...

BUDE LIETANIE BEŽNÝ SPÔSOB DOPRAVY? NEMCI TVORIA „NEBESKÉ CESTY“ PRE MESTÁ

Pozemná mestská doprava je so zvyšujúcou sa populáciou čoraz preťaženejšia. Práve preto bude v mestskom prostredí dramaticky rásť počet dopravných prostriedkov, ktoré budú...

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
20,100OdberateliaZdielať
- Advertisement -

Najnovšie články

NÁVRAT DO KANCELÁRIÍ ALEBO PREČO HOME OFFICE NEFUNGUJE TAK, AKO SME SI MYSLELI

Počas krízy sa častokrát spomínalo, že home office je „nový normál“. Dva roky skúseností však jasne ukázali, že zamestnanci viac či menej...

ČASOVÝ MANAŽMENT: 10 TIPOV AKO PRACOVAŤ INTELIGENTNEJŠIE, NIE ŤAŽŠIE A DLHŠIE

Pracovať kvalitne a efektívne neznamená, že budeme pracovať tvrdo a dlho. Dôležité je vykonávať prácu inteligentne. V tom nám pomôže aj časový...

BUDE LIETANIE BEŽNÝ SPÔSOB DOPRAVY? NEMCI TVORIA „NEBESKÉ CESTY“ PRE MESTÁ

Pozemná mestská doprava je so zvyšujúcou sa populáciou čoraz preťaženejšia. Práve preto bude v mestskom prostredí dramaticky rásť počet dopravných prostriedkov, ktoré budú...

VIETE ČO PIJETE? KÁVA JE HROU CHUTÍ A STOJÍ SI ZA ŇU PRIPLATIŤ

Žiadne šlendriánstvo, ale výsledok poctivej driny a umenia. Výroba kávy sa nezačína a nekončí len pri jej pražení. „Spálenie“ kávy často zakrýva...

MODRÉ SVETLO SMARTFÓNOV ČI POČÍTAČOV OHROZUJE VAŠU KRÁSU. AKO S NÍM ZABOJOVAŤ?

Denne sa pozeráme do mobilných telefónov, mnohí z nás sedia hodiny za počítačom, ktoré sa stali našimi "pracoviskami". Výsledok však môže mať...