Tak, ako minister hospodárstva Richard Sulík sľúbil, Slovensko na aktuálnej svetovej výstave Expo 2020 v Dubaji vystavuje aj vodíkové auto z domáceho vývoja. Vodíkový športový automobil MH2 vznikol v spolupráci Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) a spoločnosti MATADOR Group. Zaujímavý stroj odhalili v rámci svetovej premiéry šéfdizajnér Branislav Maukš a minister hospodárstva SR Richard Sulík.
Vodíkové auto zo Slovenska si zatiaľ nekúpite (vzhľadom na absenciu tankovacej infraštruktúry by to aj dávalo zmysel), keďže ide o koncept. Ale vozidlo MH2 reprezentuje atribúty, ktoré sú hlavnými témami slovenského pavilónu na EXPO 2020: budúcnosť mobility a pokrokové technológie nasledujúceho desaťročia.

Počas predstavenia vodíkového auta minister hospodárstva SR Richard Sulík uviedol:
“Na Expo Dubaj máme ambíciu predstaviť sa globálnemu publiku ako krajina prirodzeného talentu a inovatívnych riešení, či už v oblasti mobility, alebo udržateľnosti. S tým súvisia vodíkové technológie. Vodík je budúcnosť a my chceme byť na ňu pripravení, keďže jedným z efektov zavedenia vodíka ako paliva budúcnosti je výrazné zníženie emisií”.

Športovému vodíkovému konceptu MH2 sa nedá uprieť unikátny, funkčný dizajn, o ďalších technických parametroch sme sa však zatiaľ veľa nedozvedeli. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h by malo MH2 dosiahnúť za 4 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je približne 250 km/h.
MH2 využíva špecifický spôsob uskladňovania vodíka, ktorý vyžaduje inteligentný teplotný manažment. Jeho hlavnou prednosťou je vysoká bezpečnosť a relatívne nízke energetické nároky uskladnenia. Samotný tvar MH2 je veľmi aerodynamický a so svojou muskulatúrou pripomína štartujúceho atléta na štartovom rošte.
„Celkový dizajn a tvar konceptu vozidla pôsobí ako napnutý celok pripravený na štarte, naklonený k vozovke – opäť ako atlét pripravený na okamžitú akceleráciu na štartovej ploche“, povedal šéfdizajnér MH2, Branislav Maukš.
Prezident spoločnosti MATADOR Group, Štefan Rosina, uviedol, že firma mala už niekoľko rokov ambíciu vytvoriť vlastné auto. Vodíkový koncept MH2 vznikol nakoniec v spolupráci so Strojníckou fakultou TUKE.
Podľa Štefana Rosinu skupina MATADOR už dlhodobo verí vodíkovému pohonu, pričom aj on sám je jeho fanúšikom. Šéf Matadoru je presvedčený, že vodík bude hrať významnú úlohu aj v iných sektoroch, napríklad v energetike.

Náš názor k danej problematike je konzistentný, vodíkovú energetiku považujeme za zložitý problém, ktorého riešenia nie sú vždy optimálne. Kým v leteckej, lodnej, železničnej a nákladnej cestnej doprave má vodík sľubné perspektívy, čo platí aj o energetike, v osobných vodíkových autách dáva, veľmi diplomaticky povedané, omnoho menší zmysel. Nič na tom nemôžu zmeniť ani klesajúce ceny „zeleného“ vodíka, o „modrom“ vodíku nehovoriac.
Vodíkový koncept MH2 bude v slovenskom pavilóne na Expo Dubaj 2020 vystavený od začiatku októbra do 31. marca 2022.
Zdroj: https://techbox.dennikn.sk/slovensko-predviedlo-v-dubaji-vodikovy-sportiak-mh2/