Krásne šperky značky Swarovski dnes zdobia nejednu dámu, no len málokto tuší, aký príbeh sa skrýva za úspešnou firmou. Daniel Swarovski položil jej základy v Česku a revolučnými myšlienkami zmenil svet klenotníkov
Daniel Swarovski bude už navždy patriť medzi hŕstku vizionárov, ktorí zmenili svet svojimi myšlienkami. Nadaný klenotník priniesol vynález, ktorý dokázal priblížiť dovtedy nedostupné a drahé šperky bežným ľuďom, no zároveň sa jeho výrobky dostali aj na telá tých najslávnejších osobností svojej doby.
Remeslo miloval, mal ho v rodine
Daniel Swarovski sa narodil 24. októbra 1862 na území dnešného Česka (vtedy Rakúsko-Uhorsko) v dedinke Jiřetín pod Bukovkou, píše portál Jewelry Supply. Už v útlom detstve sa vďaka otcovi a rodinnej firme začína jeho spojenie s brúsením skla, na čo nadviazal neskôr vo svojej profesii. Jewel-fashion uvádza, že Daniela remeslo fascinovalo, v rodinnom podniku praxoval a otcovi pomáhal s výrobou jednoduchých šperkov. Okrem klenotov ho zaujímala aj hudba, konkrétne hra na husliach no údajne však v tomto smere nebol nadaný.
Je veľmi zaujímavé, že ako niekoľko veľkých biznisov, tak aj tento začínal v skromných podmienkach. Jablonecky denik píše, že prvé pracovné skúsenosti mimo rodinného podniku nazbieral počas štúdia a praxi vo firme Gebrüder Feix, ktorá sa zaoberala zložitým brúsením skla a následnou výrobou predmetov a bižutérie. Okrem toho sa mladý Swarovski rád vzdelával aj u iných klenotníkov a nazbieral tak veľmi cenné skúsenosti.
Služobná cesta, ktorá mu zmenila život
Ako to je zaužívané v súčasnosti, tak aj v minulosti vysielali firmy svojich zamestnancov na služobné cesty do zahraničia. Pre Swarovskeho bola kľúčová jeho cesta z roku 1883, ako uvádza web Arande, keď vo Viedni navštívil svetovú elektrotechnickú výstavu a bol očarený tým, čo tam videl. Najviac ho zaujali stroje Thomasa Edisona, na základe čoho dostal nápad – elektrické zariadenie na rezanie krištáľu. V rakúskej metropole chcel zotrvať, no jeho domovská firma pochopiteľne požadovala okamžitý návrat.
Po tom, čo svojmu zamestnávateľovi odovzdal nadobudnuté skúsenosti, sa Swarovski okamžite osamostatnil a začal pracovať na svojom nápade. Úsilie vyeskovalo v roku 1892, keď konečne po rokoch tvrdej práce mohol predstaviť revolučný vynález na rýchle a presné rezanie skla, ktorý zmenil dejiny klenotníckeho a sklárskeho priemyslu, no zároveň predstavoval základný a hlavne zásadný kameň Swarovskeho úspechu. Navzdory tomu, ako dokonale to znie, vtedajšie okolnosti Danielovi vôbec nepriali. A to aj napriek tomu, že už jeho prvé výrobky slávili veľký úspech a firmu rýchlo rozšíril.

Logicky, vynález si musel najprv patentovať, aby mu ho neukradol iný podnikateľ. Na to však potreboval financie, ktoré nemal a musel tak hľadať investora. To sa mu napokon podarilo, keď so svojim švagrom Franzom Weisom a francúzskym obchodníkom Armandom Kosmannom (ktorí firmu finančne zastrešili), v roku 1895 založili spoločnosť pod názvom Swarovski, uvádza na svojom webe Bohemia Jewelry. Po vyriešení finančných záležitostí prišli ďalšie praktické problémy, ktoré firmu takpovediac „vysťahovali“ z Česka.
Zrodila sa rakúska ikona
Presťahovanie firmy hneď na jej začiatku malo dva hlavné dôvody. Tým prvým bola konkurencia – Swarovski vyrastal v oblasti, ktorá bola známa brúsením skla a výrobou šperkov, čo v podstate znamenalo, že sa na malom priestore nachádzalo hneď niekoľko podobných zabehnutých spoločností. Druhým dôvodom bolo to, že Swarovskeho vynález potreboval výdatnejšie množstvo vodných zdrojov na výrobu elektrickej energie, čo jeho pôvodná oblasť na území dnešného Česka nespĺňala.
Tirolsko v tomto smere predstavovalo ideálnu lokalitu a naviac ponúkalo priam ideálne podmienky pre začínajúcich podnikateľov. Takto sa firma Swarovski dostala a usadila v meste Wattens, kde odkúpila starú tkáčsku fabriku. Od domova sa úplne neodstrihol, keďže materiál spočiatku stále dovážal z Jizerských hôr. Naopak, výrobky išli na vývoz prevažne do Francúzska, ktoré bolo známe svojím módnym priemyslom a svetovými dizajnérmi. Tak získaval Swarovski rýchlo veľkú popularitu.

„Pierres Taillé de Tyrol“
Vo svete dostali šperky pomenovanie „Pierres Taillé de Tyrol“ – teda v preklade „rezané kamene z Tirolska“. Bezkonkurenčné výrobky boli módnym hitom a v nasledujúcich rokoch zaznamenala firma ďalšie dôležité kroky k tomu, aby sa mohla stať ešte úspešnejšou. V roku 1907 do firmy vstúpili Swarovskeho traja synovia, ktorí úspešne pomohli s vyvíjaním nových krištáľov. Okrem toho sa spoločnosť stala úplne nezávislou tým, že odkúpila sklárne a laboratóriá, vďaka ktorým si materiál na výrobu zabezpečovala sama.
V roku 1911 dosiahli to, že vynašli krištáľ najvyššej priehľadnosti a lesku – Swarovskeho šperky vyzerali luxusne, no zároveň boli cenovo dostupné, a tak si ich mohli dopriať aj „obyčajní“ ľudia. Všetko nasvedčovalo tomu, že firemnú konjunktúru nemohlo nič zastaviť, no ako z histórie vieme, na obzore bola prvá svetová vojna a tak, ako iné spoločnosti, aj Swarovski sa musel prispôsobiť vznikajúcej situácii.
Svetové vojny, nacistická škvrna a nové perspektívy
Keďže dopyt po šperkoch počas vojny výrazne klesol, firma sa v rámci svojich možností adaptovala na aktuálne trhové potreby a zamerala sa na výrobu brúsnych materiálov. Týmto krokom využili svoje dostupné technológie, vyplnili dieru na trhu a podporili armádu Rakúsko-Uhorska. Vďaka správnemu zameraniu spoločnosť nielen prečkala ťažké vojnové časy, ale dokázala z nich dokonca vyťažiť a po skončení ozbrojeného konfliktu sa táto oblasť stala po šperkoch druhou výrobnou líniou firmy.
V medzivojnovom období sa už pomaličky začal Daniel Swarovski sťahovať z vedenia firmy a líderské pozície prenechal svojim synom, v kreatíve však naďalej ostal a stále mal významný vplyv. Počas tridsiatych rokov zostrojila spoločnosť prvé prototypy ďalekohľadu a jej tretia výrobná línia smerovala ku kvalitným optickým prístrojom. Dôležité to bolo aj v aspekte s druhou svetovou vojnou, s ktorou sa ale spája aj negatívna škvrna.
Je všeobecne známe, že pri vzostupe nacistickej strany NSDAP s ňou kolaborovalo viacero svetových, ale aj nemeckých a rakúskych firiem (Hugo Boss, Volkswagen, Siemens). Dôvody boli ako pragmatické, tak aj ideologické a dnes už je veľmi náročné určiť, ako to bolo v skutočnosti. Každopádne, nacistická škvrna je badateľná aj pri Swarovskeho podniku. Ako uvádza niekoľko zdrojov, členom strany sa stal aj samotný zakladateľ Daniel, ktorý sa ale nijak významne politicky neangažoval.
Jeho syn Alfred však mal byť značným podporovateľom Adolfa Hitlera, ktorého chválil a udržiaval s ním dobré vzťahy, údajne kvôli fungovaniu firmy. Tiež sa hovorí o tom, že pri anšluse sa v meste Wattens usporiadal pochod na podporu tejto anexie, pričom väčšina zúčastnených mala byť z firmy Swarovski. Koniec koncov, spoločnosť zažila počas vojny badateľný rozmach a to aj napriek tomu, že spojenci zastavili vývoz jej výrobkov (americký trh s firmou Swarovski ale obchodoval).
Môžeme konštatovať, že rozvoj počas svetových vojen teda súvisel okrem správneho zamerania, aj so „správnou“ politikou a firma Swarovski vyšla z tohto smutného obdobia s troma výrobnými líniami kvalitných, progresívnych a revolučných predmetov. Aj keď v rámci historickej časovej línie firma vojnové obdobie na svojej stránke preskočila, súčasné vedenie firmy údajne dalo historikom preskúmať kontroverzné roky, no so závermi sa s verejnosťou nepodelilo.

Cez módny priemysel až na vrchol sveta
Firma Swarovski patrila medzi špičku v produkcii brúsnych predmetov a optiky, no najvýraznejšie sa presadila práve v oblasti, na ktorej postavila svoju existenciu – šperky a doplnky. Lofficielusa uvádza, že revolučné módne nápady dostali spoločnosť do ikonických spoluprác, ako napríklad s Coco Chanel, Balenciagou či módnym domom Christian Dior. Okrem toho sa Swarovskeho šperky objavili aj na slávnych osobnostiach ako Marilyn Monroe (pri slávnej piesni prezidentovi Kennedymu), či Audrey Hepburn.
Dnes môžeme pokojne povedať, že výrobky firmy Swarovski dobyli svet a pozná ich väčšina z nás. V súčasnosti sa objavili aj na takých hviezdach, ako napríklad Beyoncé a žiarivé krištáliky nezdobia len šperky a oblečenie, ale aj bytové doplnky, lustre, autá a dokonca aj slávnu hviezdu na vrchole Rockefellerovho vianočného stromčeka v New Yorku. Vďaka vyplateniu všetkých partnerov má dnes v rukách firmu výhradne rodina. Zakladateľ Daniel Swarovski zomrel v januári 1956 v meste Wattens.