6.5 C
Bratislava
streda, 21 februára, 2024

ÚNIA UŽ ‘VIDÍ‘ VAŠE DÁTA O SPOTREBE, RÝCHLOSTI AJ KILOMETROCH. MÔŽETE JEJ TO ZAKÁZAŤ

Údaje o spotrebe, rýchlosti a najazdených kilometroch sa zhromažďujú už od roku 2021. Od začiatku tohto roku s nimi môžu euroúradníci už aj oficiálne pracovať.

Vedeli ste o tom, že už vyše tri roky Únia sleduje veľmi podrobne údaje, týkajúceho sa spotreby vašich áut a k tomu množstvo ďalších parametrov? Každé nové auto musí byť od roku 2021 povinne vybavené „špiónom spotreby“, presnejšie technológiou OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring).

Únia totiž zaviedla monitorovací systém na kontrolu emisií v reálnej premávke. A chce mať prístup k všetkým dátam. Aj tým vašim. A nie v nejakej anonymizovanej forme – konkrétne dáta sú spárované s konkrétnym autom prostredníctvo VIN kódu.

Doteraz sa dáta iba zbierali, no od 1. januára 2024 môžu s nimi euroúradníci pracovať a všetky STK a servisiy sú ich povinné posielať. Ich prenos sa najčastejšie vykonáva raz za čas pri návšteve autorizovanej služby, kde sa čítajú a odovzdávajú ďalej, alebo pri návšteve servisu. Systém, ktorý bude až do roku 2026 fungovať v skúšobnom režime, zhromažďuje a uchováva informácie o spotrebe paliva alebo elektrickej energie, prejdenej vzdialenosti či rýchlosti jazdy v priebehu celej životnosti vozidla. Zhromažďované údaje musia byť uložené v pamäti OBFCM a podľa predpisov k nim musí byť neustále povolený „štandardizovaný a neobmedzený prístup“

A tých dát naozaj nie je málo. Pozrite sa na ich zoznam:

Pomocou zariadenia OBFCM sa na palube vozidla zisťujú minimálne nasledujúce parametre a zaznamenajú sa hodnoty za čas používania vozidla:

Pre všetky vozidlá so spaľovacím motorom s výnimkou plug-in hybridov:

  1. celkové množstvo spotrebovaného paliva (za čas používania) (litre);
  2. celková prejdená vzdialenosť (za čas používania) (kilometre);
  3. prietok paliva v motore (gramy za sekundu);
  4. prietok paliva v motore (litre za hodinu);
  5. prietok paliva vo vozidle (gramy za sekundu);
  6. rýchlosť vozidla (kilometre za hodinu).

Pre plug-hybridné vozidlá:

  1. celkové množstvo spotrebovaného paliva (za čas používania) (litre);
  2. celkové množstvo spotrebovaného paliva počas prevádzky s vybíjaním batérie (za čas používania) (litre);
  3. celkové množstvo spotrebovaného paliva počas prevádzky s možnosťou, aby vodič zvýšil stav nabitia (za čas používania) (litre);
  4. celková prejdená vzdialenosť (za čas používania) (kilometre);
  5. celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s vybíjaním batérie s vypnutým motorom (za čas používania) (kilometre);
  6. celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s vybíjaním batérie s motorom v chode (za čas používania) (kilometre);
  7. celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s možnosťou, aby vodič zvýšil stav nabitia (za čas používania) (kilometre);
  8. prietok paliva v motore (gramy za sekundu);
  9. prietok paliva v motore (litre za hodinu);
  10. prietok paliva vo vozidle (gramy za sekundu);
  11. rýchlosť vozidla (kilometre za hodinu);
  12. celková energia zo siete do batérie (za čas používania) (kWh).

Dobrou správou je, že môžete ako majiteľ auta vyjadriť nesúhlas so zberom vyššie uvedených dát. V prípade áut, ktoré ich odosielajú automaticky, musíte osloviť priamo výrobcu, v prípade áut, kde sa dáta snímajú mechanicky v servise (napríklad počas pravidelnej prehliadky, alebo technickej kontroly) treba vyjadriť nesúhlas priamo v servise. Ako s ním servis naloží, ťažko povedať.

A na čo sú Únii takto rozsiahle databázy? Ťažko povedať. Oficiálne na to, aby mohla lepšie chrániť spotrebiteľov. Europolitici takto môžu sledovať rozpory medzi oficiálne udávanými hodnotami spotreby a tými skutočne dosahovanými a na základe toho znepríjemňovať automobilkám život. Veľa sa v tejto súvislosti hovorí hlavne o plug-in hybridoch.

Niektorí experti sa však domnievajú, že v blízkej budúcnosti by mohli slúžiť ako podklad pre zdaňovanie áut so spaľovacími motormi na základe ich reálnej spotreby. Neprekvapilo by nás, ak by mali pravdu.

Zdroj: Únia už ‘vidí ‘ vaše dáta o spotrebe, rýchlosti aj kilometroch. Môžete jej to zakázať – Magazín – Auto – Pravda

Related Articles

OBÁVATE SA VYHORENIA? TRI KROKY NA ZMIERNENIE STAROSTÍ SPOJENÝCH S PRÁCOU

Obavy a úzkosť sú takpovediac na historickom maxime. Ľudí znepokojujú globálne aj sociálno-politické problémy a k tomu sa pridávajú vášnivé debaty o...

LOKÁLNA MÓDA PRINÁŠA HODNOTY, SLOVÁCI UŽ VIAC UVAŽUJÚ NAD SVOJIMI NÁKUPMI, VRAVÍ HUSARČÍKOVÁ

„Žiaľ, fast fashion nám priniesla ten danajský dar, že ľudia majú pocit, že tričko by malo stáť sedem eur,“ vraví Zora Husarčíková,...

LÁKA VÁS ŽIVOT ZA HRANICAMI SLOVENSKA? TÁTO SKÚSENOSŤ JE OBOHACUJÚCA, ALE NIE JE PRE KAŽDÉHO

Život mimo rodnej zeme nie je pre každého. Prináša so sebou mnoho benefitov, ale aj úskalí. Je to však skúsenosť na celý...

1 Komentár

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj komentár
Zadajte prosím svoje meno

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
21,500OdberateliaZdielať
- Advertisement -

Najnovšie články

OBÁVATE SA VYHORENIA? TRI KROKY NA ZMIERNENIE STAROSTÍ SPOJENÝCH S PRÁCOU

Obavy a úzkosť sú takpovediac na historickom maxime. Ľudí znepokojujú globálne aj sociálno-politické problémy a k tomu sa pridávajú vášnivé debaty o...

LOKÁLNA MÓDA PRINÁŠA HODNOTY, SLOVÁCI UŽ VIAC UVAŽUJÚ NAD SVOJIMI NÁKUPMI, VRAVÍ HUSARČÍKOVÁ

„Žiaľ, fast fashion nám priniesla ten danajský dar, že ľudia majú pocit, že tričko by malo stáť sedem eur,“ vraví Zora Husarčíková,...

LÁKA VÁS ŽIVOT ZA HRANICAMI SLOVENSKA? TÁTO SKÚSENOSŤ JE OBOHACUJÚCA, ALE NIE JE PRE KAŽDÉHO

Život mimo rodnej zeme nie je pre každého. Prináša so sebou mnoho benefitov, ale aj úskalí. Je to však skúsenosť na celý...

ZOMREL HEREC MARCEL NEMEC. OBĽÚBENÝ KOMIK PREHRAL BOJ S RAKOVINOU VO VEKU 52 ROKOV

Vo veku 52 rokov zomrel slovenský herec a komik Marcel Nemec. O jeho úmrtí priniesol správu portál Aktuality.sk. Pre slovenský web...

DIAMANTY Z LABORATÓRIÍ SÚ LACNEJŠIE A EKOLOGICKEJŠIE. PODARÍ SA IM ZAPLAVIŤ TRH?

Hoci ich starší členovia tohto odvetvia veľmi neuznávajú, laboratórne vypestované diamanty technológa Martina Roscheisena čoskoro zaplavia 85 miliardový trh so šperkami. Mohli...