24.2 C
Bratislava
sobota, 22 júna, 2024
spot_img

‘ZABIJE’ NORMA EURO 7 MALÉ AUTÁ? ZDRAŽEJÚ O 5 000 EUR

Malé autá to majú nahnuté. Splnenie novej emisnej normy Euro 7 ich môže zdražieť tak, že nebudú dávať zmysel.

Malé autá to majú do budúcna naozaj ťažké. Každý od nich totiž očakáva nízku cenu. Lenže tá nejde ruka v ruke s elektrifikáciu. Len sa pozrite na ceny malých elektromobilov, akými sú Fiat New 500 alebo Peugeot e-208. Sú minimálne dvakrát drahšie ako ich súrodenci so spaľovacími motormi. Ale ani spaľovací motor pod kapotou nemusí byť do budúcna zárukou nízkej ceny. Strašiakom je emisná norma Euro 7, ktorá vstúpi do platnosti 1. júla 2025 a bude platná do 31 decembra 2034. Potom sa už budú môcť predávať len autá s nulovými emisiami.

Európska komisia síce tvrdí, že výsledný návrh je oveľa liberálnejší ako pôvodné zámery, keďže zohľadňuje energetickú krízu, a že autá zdraží zavedenie nových systémov na úpravu spalín len o 90 až 150 eur, ale výrobcovia áut majú na vec celkom iný názor. Web Autoevolution vysvetľuje prečo to tak je. Podľa normy Euro 7 sa limity emisií NOx (oxidy dusíka) pre naftové motory znížia z 80 na 60 mg/km. Takže autá s dieselovými motormi budú potrebovať účinnejšie katalyzátory.

Napríklad naftové motory áut vyššej triedy majú vstrekovacie systémy AdBlue s dvoma vstrekovačmi v porovnaní s jedným na menších autách. Len zavedenie nového dvojitého vstrekovacieho systému vyvinutého spoločnosťou Continental zdvihne cenu minimálne o 200 až 300 €. Európska komisia tiež tvrdí, že limit NOx pre benzínové motory zostáva nezmenený na 60 mg/km, ale taktne zamlčuje, že bude zavedený test takzvaných studených emisií.

Tento test stanovuje, že na prvých 10 kilometroch jazdy po naštartovaní studeného auta, či už naftového alebo benzínového, nesmie motor vypustiť viac ako 600 mg NOx. Keďže v mestách jazdia ľudia zväčša krátke trasy, pri ktorých sa nemá motor šancu zahriať, budú musieť byť zavedené vyhrievané katalyzátory a tie budú potrebovať dodatočný zdroj tepla – napríklad tepelné čerpadlo. Zvlášť tie dieselové, pretože naftový motor sa zahrieva oveľa dlhšie. Ani táto technológia nie je zadarmo, takže povedie k ďalšiemu rastu cien áut.

Ďalšou požiadavkou Euro 7 je, aby autá spĺňali emisné normy oveľa dlhšie ako pri norme Euro 6. Podľa tej starej museli autá „ladiť“ s normou päť rokov a 100 000 km. Lenže Európska komisia zistila, že vek vozového parku v Európe je 12 rokov a tak sa rozhodla túto hranicu predĺžiť na 10 rokov alebo 200 000 km. Otázkou je, kto skontroluje, či auto, ktoré má osem rokov a najazdených 180 000 km, túto normu ešte spĺňa? Mechanici, ktorí vykonávajú pravidelnú technickú kontrolu?

Výsledok? Hoci sa Európska komisia snaží ubezpečiť, že nové emisné pravidlá nepovedú k alarmujúcemu nárastu cien nových áut, navyše v najhoršom období pre Európu od konca druhej svetovej vojny, realita je iná. Podľa analytikov hrozí, že malé autá postupne vymiznú z trhu, pretože podiel ceny na emisné technológie je v tejto triede na celkovej cene oveľa vyšší ako pri tých veľkých. Napríklad Volkswagen tvrdí, že cena VW Pol bude po zavedení Euro 7 o 5 000 eur vyššia.

Najlacnejšie Polo však už dnes stojí približne 16 000 eur, takže od roku 2025 jeho cena vzrastie na 21 000 eur. Nie je preto lepšie pre VW vyvinúť malý elektromobil v cene 25 000 eur, ktorý by sa s dotáciou predával možno lacnejšie ako bežné Polo? Jednoducho, malé autá so spaľovacími motormi stratia pre automobilky ekonomický zmysel, pričom ale nie je isté ani to, čo ich nahradia elektromobily. Budú môcť totiž vlády dotovať v budúcnosti 12 miliónov elektrických áut ročne? Autoevolution sa domnieva, že to povedie menšej mobilite, pretože mnoho ľudí si už auto nebude môcť dovoliť.

Zdroj: https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/649620-norma-euro-7-moze-zabit-male-auta-zdrazeju-o-5-000-eur/

Related Articles

Stay Connected

22,315FanúšikoviaLike
2,507SledovateliaSledovať
21,800OdberateliaZdielať
- Advertisement -spot_img

Najnovšie články